Cílem předmětu je představit základní nástroje důležité pro řešení etických otázek souvisejících s každodenní klinickou praxí. Předmět má části Etika, Právo, Komunikace. Tyto části, tak jak jsou vyučované v tomto předmětu, jsou zároveň součástí Základního kurzu etického poradenství ve zdravotnictví, který organizuje Institut pro etické poradenství ve zdravotnictví, z. s. Kromě toho, že studenti v předmětu dostanou základní nástroje k řešení etických problémů, budou se v jeho rámci také setkávat a diskutovat s odborníky z praxe. Tak dojde k velmi žádoucímu a hlubokému propojení pregraduální výuky s aktuální praxí.
Cílem předmětu je naučit studenta rychlé orientaci v etické, právní a komunikační rovině každodenní medicínské praxe
|
||
1. den - etika Přivítání účastníků, představení učitelů. Úvod: Co je etické poradenství? Metoda etického poradenství - komunikativní a eticko-reflexivní Efektivita etického poradenství: přehled studií Étos a „Principled Resolution“ - Principled Resolution v Bioethics Mediation autorek: Dubler Neveloff, Liebman. Základní metody etické reflexe: Přístup čtyř rovin, Nijmegenský dotazník řešení eticky komplikovaných případů, hermeneutická metoda, kazuistika Shrnutí 2. den - etika Struktury etického poradenství, evaluace, hranice etického poradenství, odlišení od jiných podobných nemocničních služeb Základní přístupy k vedení etického konzilia (Authoritarian approach, Pure Facilitaton, Ethics Facilitation, Bioethics Mediation) Bioetická mediace Moderování etického konzilia Analýza případů z literatury 2x etické poradenství na zkoušku (příklad) 3. den - etika Jonsen, Siegler, Winslade. Klinická etika: Praktický přístup k etickým rozhodnutím v klinické medicíně Medicínské indikace Preference pacienta Kvalita života Kontextuální charakteristiky Shrnutí (Etika: 16 hod. teorie a 8 hod praxe - práce v malých skupinách) 4. den - právo Práva pacientů Informovaný souhlas/negativní reverz Dříve vyslovená přání pacientů Nedobrovolná hospitalizace Povinnost mlčenlivosti 5. den - právo Hranice medicínského jednání Práva a povinnosti poskytovatele zdravotních služeb Právní odpovědnost ve zdravotnictví 6. den - právo Analýza právních kazuistik ze 4. a 5. dne (Právo: 12 hodin teorie, 12 hodin praxe - práce v malých skupinách) 7. den - komunikace Komunikace v etickém poradenství Role etického poradce při etickém konziliu, komunikační styl, na proces orientovaná komunikace. Příprava a proces etického konzilia o Příprava konzultace o Úvod konzultace o Fáze konzultace o Závěr konzultace o Vizualizace a výsledky Emoce a jejich význam v etickém poradenství 8. den - komunikace Komunikace v etickém poradenství - řešení konfliktu Zacházení s konflikty v poradenském rozhovoru Vývoj konfliktu a jednotlivé fáze konfliktu Strategie chování v konfliktních situacích Možnosti a formy řešení konfliktu |
|
||
Interaktivní seminář, diskuse nad kazuistikami, meziprofesní diskuse Termín a místo výuky: 24. 1. 2025, 28. 2., 28. 3. - etika 25. 4. , 23. 5., 27. 6. - právo 5. 9. + 6. 9. – komunikace
Vždy od 9.00 do 16.00 hod. Místo konání Španělská 2, Praha Zvonit na zvonek PSH legal, 4. patro |