Předmět studentům v malé skupině umožní vytvořit plnohodnotnou balintovskou skupinu, profesionální fórum, které se využívá v pregraduální i postgraduální výuce lékařů a porozumění emocím ve vztahu lékař a pacient. Cílem práce ve skupině je osvojení si schopnosti vnímat emoce probuzené pacienty v lékaři, reflektovat je, rozšířit vlastní odolnost vůči emočním tlakům a porozumění vztahu lékaře a pacienta. Studenti si osvojí některé základní dovednosti, které využijí ve své budoucí lékařské praxi, například schopnost naslouchat neverbálním signálům, vést nestrukturované interview, snášet různé podoby dyskomfortu, nejistoty, zmatku, bezmoci, úzkosti, hněvu a další afektů, zachycovat obranné chování pacientů i lékařů, méně vědomé formy komunikace, význam hranic v klinické praxi, zaujímat vnímavý postoj k pacientům a schopnost postarat se o své potřeby a využívat supervize.
První setkání je určené k přiblížení smyslu reflexe klinické praxe, pozadí balintovských skupin a jejich objasnění. V následujících devíti setkáních se diskutují situace z klinické praxe ať již ve vztahu studentů a pacientů, nebo vůči personálu, pedagogům atd. Témata ze skupin studentů medicíny mohou být například: zmatení rolí, neléčitelný pacient, profesní identita, negativní příklady učitelů, zahanbování pacientů, zacházení s vlastní chybou.
Místo výuky: Faustův dům, 1. patro, učebna č. 15 (HUMP3)
Čas výuky: úterý 15:00 – 16:30 hodin. Skupina probíhá jednou týdně v délce 90 minut.
První setkání v úterý 8. 10. 2024.
Podmínka zápočtu: prezence na výuce
Témata (sylabus):
- Balintovské skupiny a jejich smysl. Vysvětlení principů tohoto profesionálního fóra určeného k reflexi lékařské práce;
- Emoce ve vztahu lékař - pacient a způsoby jejich zachycení, reflexe a využití subjektivity lékaře v klinických situacích;
- Reakce lékaře na pacienty, protipřenos a různé podoby odezvy profesionála (frustrace, úzkost, zlost, bezmoc);
- Náročný (challenging) pacient;
- Neléčitelný pacient;
- Profesionální hranice v klinické praxi (zmatení rolí, sexualita, zneužívající projevy, využívání lékaře);
- Obnova profesionálního zájmu a zvídavosti;
- Chyba a selhání v medicíně;
- Obrana pacienta a obrana lékaře;
- Rozšířená všímavost lékaře a shrnutí celého cyklu.