1. lékařská fakulta Univerzita Karlova 1. lékařská fakulta Univerzita Karlova Ústav humanitních studií v lékařství
ihanus 12.09.2024

Balintovské skupiny – reflexí vlastní praxe k profesionalitě (B03533)

Předmět studentům v malé skupině umožní vytvořit plnohodnotnou balintovskou skupinu, profesionální fórum, které se využívá v pregraduální i postgraduální výuce lékařů a porozumění emocím ve vztahu lékař a pacient. Cílem práce ve skupině je osvojení si schopnosti vnímat emoce probuzené pacienty v lékaři, reflektovat je, rozšířit vlastní odolnost vůči emočním tlakům a porozumění vztahu lékaře a pacienta. Studenti si osvojí některé základní dovednosti, které využijí ve své budoucí lékařské praxi, například schopnost naslouchat neverbálním signálům, vést nestrukturované interview, snášet různé podoby dyskomfortu, nejistoty, zmatku, bezmoci, úzkosti, hněvu a další afektů, zachycovat obranné chování pacientů i lékařů, méně vědomé formy komunikace, význam hranic v klinické praxi, zaujímat vnímavý postoj k pacientům a schopnost postarat se o své potřeby a využívat supervize.

První setkání je určené k přiblížení smyslu reflexe klinické praxe, pozadí balintovských skupin a jejich objasnění. V následujících devíti setkáních se diskutují situace z klinické praxe ať již ve vztahu studentů a pacientů, nebo vůči personálu, pedagogům atd. Témata ze skupin studentů medicíny mohou být například: zmatení rolí, neléčitelný pacient, profesní identita, negativní příklady učitelů, zahanbování pacientů, zacházení s vlastní chybou.



Místo výuky: Faustův dům, 1. patro, učebna č. 15 (HUMP3)

Čas výuky: úterý 15:00 – 16:30 hodin. Skupina probíhá jednou týdně v délce 90 minut.

První setkání v úterý 8. 10. 2024.

Podmínka zápočtu: prezence na výuce

Témata (sylabus):

  1. Balintovské skupiny a jejich smysl. Vysvětlení principů tohoto profesionálního fóra určeného k reflexi lékařské práce;
  2. Emoce ve vztahu lékař - pacient a způsoby jejich zachycení, reflexe a využití subjektivity lékaře v klinických situacích;
  3. Reakce lékaře na pacienty, protipřenos a různé podoby odezvy profesionála (frustrace, úzkost, zlost, bezmoc);
  4. Náročný (challenging) pacient;
  5. Neléčitelný pacient;
  6. Profesionální hranice v klinické praxi (zmatení rolí, sexualita, zneužívající projevy, využívání lékaře);
  7. Obnova profesionálního zájmu a zvídavosti;
  8. Chyba a selhání v medicíně;
  9. Obrana pacienta a obrana lékaře;
  10. Rozšířená všímavost lékaře a shrnutí celého cyklu.

 

počet zobrazení: 135 autor: akaras, poslední aktualizace: ihanus, 12.09.2024
Hodnocení: Kliknutím na tento odkaz upozorníte autora, že jeho článek už zřejmě není aktuální.